Miejskie Centrum Opieki dla Osób Starszych, Przewlekle Niepełnosprawnych oraz Niesamodzielnych w Krakowie

19 marca 2022

Zadbaj o swój mózg

Trwa Światowy Tydzień Mózgu – coroczna akcja edukacyjna, której celem jest popularyzowanie wiedzy na temat mózgu oraz jego funkcjonowania. Przy tej okazji przypominamy, co możesz zrobić, by zadbać o swoje osobiste „centrum dowodzenia”.
Starsza kobieta gra w jengę

Proces starzenia zwykle zaczyna wpływać na mózg przed 40. rokiem życia, kiedy zdolności poznawcze, takie jak szybkość przetwarzania i pamięć, zaczynają obniżać się. Jest jednak wiele czynników, na które możesz zwrócić uwagę, by spowolnić ten proces i utrzymać swój mózg w dobrej kondycji przez lata. To przede wszystkim: regularne badania kontrolne (szczególnie kontrola poziomu cukru, cholesterolu, ciśnienia), odpowiednio zbilansowana dieta, ograniczanie używek, dostateczna ilość snu czy systematyczna aktywność fizyczna. Bardzo ważne jest również podtrzymywanie aktywności intelektualnej.

Im bardziej dbasz o swoje ciało i „ćwiczysz” swój mózg, tym bardziej możesz spowolnić proces starzenia. Początkowo sądzono, że zdolność mózgu do zmian osiąga szczyt w dzieciństwie i dramatycznie spada wraz z wiekiem. Badania w drugiej połowie XX. wieku zaczęły jednak wskazywać na potencjał neuroplastyczności (zdolności układu nerwowego do zmiany jego struktury i funkcjonowania w odpowiedzi na zmiany środowiskowe) przez całe nasze życie. Oznacza to, że kiedy aktywizujesz swój mózg na różne sposoby, możesz zwiększyć jego neuroplastyczność.

Dotychczasowe badania dowodzą np. związku pomiędzy tańcem a neuroplastycznością. Inne sposoby, dzięki którym zmuszamy nasz mózg do aktywności to: wyznaczanie nowej trasy podczas jazdy do znanej lokalizacji, nauka nowego języka, sportu lub umiejętności, unikanie korzystania z kalkulatorów, zamiana telewizora na gry umysłowe lub książki. Nawet coś tak prostego, jak przypomnienie sobie tego, co robiłeś w poprzedni weekend, może być korzystnym ćwiczeniem dla twojego mózgu.

Wszelkiego rodzaju ćwiczenia i treningi poznawcze cieszą się szczególną popularnością w naszej Dziennej Placówce. O aktywność intelektualną naszych seniorów dbają przede wszystkim terapeutki zajęciowe – mgr Karolina Jania oraz mgr Gabriela Sikora. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zajęć prowadzonych w naszej placówce? Więcej informacji TUTAJ.

Źródło: https://brainfoundation.org.au/healthy-brain