Miejskie Centrum Opieki dla Osób Starszych, Przewlekle Niepełnosprawnych oraz Niesamodzielnych w Krakowie

19 grudnia 2022

Radzenie sobie ze świątecznym stresem – wskazówki dla opiekunów

Okres świąteczny zwykle kojarzy się z radosnym czasem, który dzielimy z bliskimi, celebrując rodzinne tradycje. Jednak dla wielu osób, które na co dzień sprawują opiekę nad członkiem rodziny, Święta wiążą się również z dodatkowym obciążeniem. Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne w radzeniu sobie ze świątecznym stresem.
Rodzina zgromadzona przy świątecznym stole

1. Skoncentruj się na tym, co najważniejsze.

Usilne dążenie do perfekcji może być wyczerpujące — szczególnie, gdy wiele czynników nie zależy od nas i nie możemy ich kontrolować (jak np. te związane ze zdrowiem podopiecznego). Postaraj się zatem zweryfikować przekonania dotyczące „udanych” Świąt. Porozmawiaj ze swoimi bliskimi o tym, co sprawia, że Święta są wyjątkowe i ustal priorytety. Być może wystarczy obrus babci czy elegancka zastawa, by stworzyć odpowiednią atmosferę. Pamiętaj, że przy świątecznych przygotowaniach zasada „wszystko albo nic” nie obowiązuje.

2. Rozpocznij nowe tradycje.

Zamiast skupiać się na stratach i na tym, czego Ty lub Twoi bliscy nie jesteście w stanie zrobić, spróbuj zrobić coś nowego. Jeżeli Twój bliski ma trudności z poruszaniem się, możecie obejrzeć świąteczny koncert w telewizji. A jeśli nie możesz przybyć na świąteczne spotkanie – porozmawiaj na czacie wideo.

3. Dostosuj posiłki.

Jedzenie jest ważną częścią Świąt, dlatego szczególnie trudno jest nam wprowadzić zmiany w rodzinnych tradycjach związanych z posiłkami. Przygotowanie świątecznych dań wymaga jednak mnóstwo czasu, pieniędzy i organizacji. Warto rozważyć uproszczenie menu (jeden deser w zupełności wystarczy!), rozdzielenie zakupów i gotowania pomiędzy innych członków rodziny lub też zamówienie gotowych dań.

4. Zmień podejście do prezentów świątecznych.

Dawanie prezentów jest przyjemną częścią tradycji świątecznych, ale może być także kosztowne i czasochłonne. Spróbuj zrobić zakupy online, poproś przyjaciela lub krewnego o pomoc lub też po prostu skorzystaj z kart podarunkowych. Budżet jest ograniczony? Zorganizuj losowanie – tak, by każdy członek rodziny kupował prezent jednej osobie.

5. Przewiduj „punkty zapalne”.

Czy są jakieś świąteczne zajęcia lub krewni, którzy wywołują stres lub nieprzyjemne emocje? W przypadku niektórych rodzin trwające latami konflikty nieuchronnie eskalują przy świątecznym stole. Jeżeli nie możesz ich uniknąć, postaraj się przygotować na trudne sytuacje – asertywnie komunikuj swoje potrzeby i uczucia, spróbuj też spokojnie, z szacunkiem i pewnością siebie stawiać granice.

6. Obserwuj swój sposób myślenia.

Staraj się zachować uważność, koncentrując się na chwili obecnej. Pomyśl o tym, co możesz osiągnąć, zamiast skupiać się na rzeczach, których brakuje lub nie zostały zrobione.

7. Zadbaj o siebie.

Opiekunowie rodzinni dają od siebie dużo na co dzień – a od święta jeszcze więcej. Całe to dawanie może sprawić, że poczujesz się wyczerpany. Uważaj na emocjonalne wzloty i upadki oraz rosnące zmęczenie. Zadbaj o sen i odpoczynek, fundując sobie małe przyjemności (jak chociażby relaksującą kąpiel). Obserwuj się też pod kątem niezdrowych strategii radzenia sobie z emocjami (jak np. przejadanie się czy nadużywanie alkoholu).

8. Bądź w kontakcie z innymi opiekunami.

Inni opiekunowie odczuwają wiele takich samych emocji jak Ty. Możesz wymieniać się z nimi doświadczeniami i cennymi wskazówkami. Jeśli trudno jest Ci dotrzeć na grupę wsparcia, wypróbuj fora dyskusyjne online lub grupy w mediach społecznościowych.

9. Poproś o pomoc.

Święta to idealny czas na skorzystanie z dodatkowej pomocy — nawet kilka godzin może przynieść ogromną ulgę. Poproś rodzinę i przyjaciół o pomoc w bezpośredniej opiece nad bliskimi lub zorientuj się w możliwościach skorzystania z opieki wytchnieniowej w Twojej okolicy (jak np. tej organizowanej przez Centrum Wsparcia Opiekunów).

 

Źródło: https://www.aarp.org/caregiving/life-balance/info-2018/holiday-stress-tips.html